Menu

Wandelen

Het dorpsplein van Pereiro. Straatje naar het benedenpleintje. Wandelen in de prachtige portugese natuur. In het wild bloeiende dille.

Verkennen van het dorp

De meeste wandelingen in de omgeving kunnen starten op het dorpsplein van Pereiro. Links het eerste huis van de vroegere landeigenaar, in oud portugese stijl opgetrokken rondom 1920. Sra Francellina, één (van de twee dorps-) Presidenta laat op verzoek u het kostelijke interieur zien.
Recht vooruit de vroegere boerderij, horend bij het hoofdhuis. Ook het huis links van de toegangsweg naar onze vakantiehuizen hoort bij het bezit van de oorspronkelijke landlord.

Vanaf het dorpsplein loopt een straatje naar het benedenpleintje alwaar men een schitterend uitzicht heeft. Op weg naar beneden goed om u heen kijken naar de grote verschillen in bouwstijlen.
Oude kneuter-boerderijen met het vee (kippen, schapen, geiten en varkens) nog onder de woonvertrekken. Oude woonhuizen bestaand uit nog gestapelde stenen met leem als cement. Een oude woning van een architect, die stenen door het gestucte oppervlak heen laat komen. Oud tengel-werk, waar de houten latten de afbrokkelende leem tegen proberen te houden.
Maar ook de nieuwbouw van de tweede huizen is het aankijken best waard.

Rondje dorp (1)

Vanuit het beschreven benedenpleintje kan men in een grote cirkelboog in een half uur om het dorp heenwandelen. Volg daartoe de rode pijlen!
Men wandelt dwars door het bos op zand/leemwegen, passeert enkele kleine stroompjes, ziet allerlei planten en bomen in bloei staan, passeert enkele door de oude dorpelingen gegraven putten met kwakende kikkers, kleine wijngaarden, een veelvoud van bijzondere bomen en struiken, zoals eucalyptus, kurkeiken, sinasappel- en andere exotische bomen, wilde kamperfoelie, dennen, etc etc.
Na een half uur zit u weer na te genieten met een heerlijk kopje koffie of thee van uw opgedane impressies.

Rondje dorp (2)

Wandel vanuit het centrale dorpsplein langs de kapel de heuvel op. Volg nu de groene pijlen!
Je komt nu langs een oud dennenbos, waar men nog aan het hars-tappen doet. (Portugal produceert nog biologisch gemaakte terpentijn, waar kunst-schilders razend enthousiast over zijn.)
Boven op de heuvel gaat men linksom de zgn vier- of acht-puttenroute tegemoet. Men komt namelijk door de oude boeren gegraven leemputten tegen, die via goten vanuit de weg door regenwater gevuld worden. Ze zijn vaak heel fragiel van hekken voorzien en worden gebruikt in droge tijden voor bevloeiïng van akkers.
Sta zo tussenbeide eens stil bij de prachtige vergezichten, links en rechts van de weg! Na de vierde put kan men linksaf de berg af en via de bovenweg het dorp weer in. Wil men langer dan een half uur wandelen dan volgt men gewoon de weg en komt men nog eens langs vier putten.
Steeds bij elke splitsing de linkerkant kiezen en men komt uiteindelijk uit op de (asfalt) weg naar Pereiro.
Deze laatste omweg duurt ongeveer twintig minuten langer.

Wandelen met tussenstop(s)

Een drie tot vier-uurs wandeling is de twee "konditoreien"-tocht is direct van huis uit te maken. Volg de blauwe pijlen !
Start weer op het hoofdplein en loop langs de kapel de heuvel op. Wandel rechtdoor voorbij de puttenroute en de afslag naar Servo en sla even verder linksaf steil de heuvel af tot de asfaltweg.
Sla ook hier weer linksaf tot de kruising met de weg Arganil-Gois. Ga links omhoog richting school; en vlak voor de school rechts naar beneden.
Deze wegen voeren u over de voorlopers van de Serra de Acor naar het dorpje Bordeiro, alwaar het eerste café u voor maximaal 50 Eurocent een café cheio voorschotelt, waar u de rest van de weg over doorbabbelt.
Onderweg valt uw mond tot open van alle varianten, die de natuur u toont. Na wat kleine hellingen en dalen, langs kapellen en stroompjes, komt u aan in Celavisa, alwaar u een eenvoudige lunch (inclusief drinks) voor 5 - 6 Euro per persoon kunt genieten in het kleine maar gezellige restaurantje.
Daarna nog een steile helling omhoog en een kronkelig pad door het bos en u bent weer thuis.

Tot slot

Dit waren maar drie voorbeelden van de tientallen wandelingen in de omgeving. Sporadisch komt u iemand tegen en als het dan wel eens voorkomt, dat je iemand tegenkomt, wens hem of haar dan een goede dag toe en ze zullen je rijkelijk belonen met hun vriendelijkheid, want bijzonder aardig en voorkomend zijn ze, de Portugezen!
Als je probeert uit een woordenboekje (de ANWB heeft er wel een paar) ze toe te spreken zullen ze dat gebaar prima waarderen en zelfs een stuk met je meelopen als je de weg vraagt.

Alle wandelingen met begeleidende kaarten zijn in uw vakantiehuis te vinden, anders even vragen voor wat voorlichting aan uw gastvrouw en gastheer!