Menu

Verblijf van familie Kooij in Paraiso na terra

Herfstvakantie 2005

Eindelijk was het zover; we gingen naar Pereiro om het vakantie paradijs van Henny en Ad met eigen ogen te aanschouwen!!

We hadden een goedkope vlucht geboekt met prijsvechter Ryan Air van Brussel Zuid naar Valladolid, en een relatief goedkope huurauto bij Europe Car.
Dat Brussel-Zuid al bijna in Frankrijk ligt, en Valladolid nog een heel eind van Portugal is, zagen we daarbij opgewekt over het hoofd. Op zaterdagmorgen reden we in ruim twee uur naar Charleroi. Onze auto bleef achter op lang-parkeren en we namen de gratis shuttle naar de vertrekhal. De vlucht was helemaal vol, en verliep snel en voorspoedig. Op Valladolid kregen we bij Europe Car een heel klein autootje mee waar de bagage gelukkig precies inkon en na vier uur en een kwartier flink doorscheuren stonden we in Pereiro. Gemakkelijk te vinden met Engin, de ANWB routekaart en de beschrijving van Ad, hoewel we die nieuwe rotonde naar Arganil pas de derde dag ontdekten...

Bij aankomst pruttelde de tomatensoep en hebben we heerlijk bijgekletst en daarna prima geslapen in ons eigen vakantiehuis. De meiden sliepen beneden in de twee kamertjes, wij hadden de grote slaapkamer boven. Het hele huis is van alle gemakken voorzien, mooie badkamer, heerlijke douche, complete keuken (net als thuis, behalve de vaatwasser tot ongenoegen van de meiden, ha ha), een gezellig zitje met een tv met DVD speler en een groot winddicht balkon met een waanzinnig uitzicht over de vallei!
We hadden maar een week; dus we moesten wel een beetje opschieten!
Op zondag bleven we in de buurt: koffie op het terras bij Hen, een wandeling over de berg, voor het middagmaal gezellig uit eten. In de middag reden we naar het stuwmeer. Terug in Arganil deden we boodschappen in de Intermarche, waar we in het nederlands te woord werden gestaan bij de slagerij!
Op maandag naar Coimbra om de oude stad te bekijken. Toen het ging regenen reden we naar het nieuwe winkelcentrum Dolce Vita. Weer terug in Pereiro hebben we de tafeltennistafel buiten gezet en een familie-toernooitje gespeeld. We sloegen slechts twee ballen het dal in... en Ron won natuurlijk weer.
Op dinsdag maakten we tourtje: eerst koffie en rondkijken in Gois, toen de bergen in naar piepkleine oude dorpjes. Terug over slingerende weggetjes en hoge bergen met prachtige vergezichten. Terug in Pereiro gingen de meiden het zwembad uitproberen. Het was een beetje te koud... jammer!
Op woensdag gingen gingen de heren tennissen in Gois en de dames beklommen de Monte Alto. Natalie had vandaag graag willen paardrijden, maar de paarden-dame was op vakantie, dus helaas. Volgende keer dan maar.
We hadden met Henny en Ad een uitgebreide lunch in een leuk restaurantje en daarna brachten we kort bezoekje aan Winy, Ella en Loes in Maladao.

Op donderdag gingen we eerst naar de markt in Arganil, waar we een heleboel kleding en spullen bekeken, en koffie dronken met vrienden van Hen en Ad.
Rond het middaguur reden we door naar het strand van Figuera da Foz. Het was daar natuurlijk wel uitgestorven in oktober, en het zoutmuseum konden we helaas niet vinden (ook gesloten?), maar het was leuk even de oceaan in te lopen!
Terug in Pereiro stond de barbecue aan en was huisvriend Carlos bezig met het bereiden van verrukkelijke mega-steaks! Terrasverwarming aan, wijntje erbij... we rolden die avond onze bedden in.
Op vrijdag was het slecht weer, dus mochten we uitslapen. Toen het opklaarde maakten we met Henny en Ad weer een leuke wandeling iets verderop in het dal en dronken we een biertje in de dorpskroeg. Daarna hielden we een gezellig en gemakkelijk afscheidsmaal: op verzoek van Natalie waren er pannenkoeken, en op verzoek van Jennifer nogmaals de verse tomatensoep.
Op zaterdagmorgen moesten we heel vroeg (08.00 uur!!!) vertrekken naar Valladolid en Hen en Ad waren zo dapper om ons in de stromende regen uit te zwaaien. Super! De terugreis verliep ook voorspoedig en exact 12 uur later waren we weer thuis in Zoetermeer.
Hen en Ad; ontzettend bedankt voor het mooie vakantiehuis, de gastvrijheid en de gezelligheid!!!