Menu

Vakantie met het gezin in Pereiro!

Zomer 2005

In 2005 waren wij alweer voor de 5e keer op vakantie in Pereiro! Waren wij de eerste twee keer nog samen, de keer erna was het onze dochter Rianne, toen 15 maanden, die met ons meeging. En sinds twee jaar is ook zoontje Arthur van de partij. Iedere keer weer is het een groot succes!

Wat maakt dit vakantie-adresje zo aantrekkelijk?

Natuurlijk, voor ons en de kinderen is het uiteraard fijn om opa en oma, die hier bijna permanent wonen, weer te zien! Maar dit prachtig gelegen plekje leent zich tevens uitermate goed voor een ontspannen vakantie met het gezin.

De accommodatie

Nu zijn onze kinderen nog klein en maken wij dankbaar gebruik van Paraiso na terra. Dit huis bestaat uit twee verdiepingen. Op de bovenetage is een ruime slaapkamer, een woon-kook-eetruimte en een ruime badkamer. Het boven-buitenterras, dat goed afgeschermd wordt door een stevig hek, heeft een prachtig uitzicht (ruim 60 km ver). Rianne en Arthur kunnen hier ongestoord spelen. De bovenetage is bereikbaar via een vaste, marmeren trap die bovenaan kan worden afgesloten door een traphekje.

Beneden is een kleinere slaapkamer met wastafel waar twee volwassenen of kinderen kunnen slapen. Verder is er een ruimte die de ' adega' genoemd wordt. Je kunt hier gezellig samenzijn en onder het genot van een hapje/drankje elkaar vertellen over de dagelijkse belevenissen. Omdat onze kinderen nog erg klein zijn om op 1 kamer te slapen, gebruiken wij deze ruimte als slaapkamer voor Arthur. Er zijn namelijk twee kinderledikantjes en een inklapbaar campingbedje aanwezig. Ook al het bedlinnen, dekbedjes en dekentjes zijn aanwezig. Daarnaast zijn er volop handdoeken, washandjes en badlakens aanwezig. In de garage staat een wasmachine, zodat het ook niet echt noodzakelijk is om veel kleding mee te nemen.

Voorzieningen voor kleine en grotere kinderen

Rianne en Arthur, respectievelijk bijna 4 en 2 jaar oud, zijn nu nog klein, maar gelukkig zijn er veel voorzieningen in en om het huis. Er is een kinderstoel én een zitje dat je aan tafel kunt klemmen. Met name Rianne vindt het nog steeds niet prettig om te douchen, maar gelukkig voor haar is er een kinderbadje dat je in de douchebak kunt zetten. Zelfs aan de babyfoon is gedacht. Reuze praktisch met een lieve opa en oma in het andere huis dat op een steenworp afstand ligt. Zo kunnen wij 's avonds ook eens gezellig bij hun buiten op het terras genieten van een glaasje wijn en de mooie sterrenhemel!

Arthur vindt het heerlijk om in het dorpje naar de geitjes en kippen te lopen. Zo werden we vorig jaar nog uitgenodigd om bij een van de dorpsbewoners op het binnenplaatsje naar de kippen te kijken. Men spreekt er alleen Portugees, maar inmiddels hebben we wel wat woorden opgestoken en komen we met handen en voetenwerk een aardig eind! Willen we wat verder de bossen in lopen, dan nemen we de aanwezige driewiel kinderwagen mee. En als we wat verder willen gaan, dan biedt het autostoeltje uitkomst.

Verder zijn we natuurlijk ook veel bij het huis. Dan genieten Rianne en Arthur van het opblaasbadje, de schommels en de zandbak in de siertuin en natuurlijk van het grotere zwembad bij Casa dos Pais. Bij dit zwembad is ook een klein glijbaantje zodat ze heerlijk het water in kunnen glijden.

Ook als Rianne en Arthur straks wat ouder worden, is er nog genoeg te doen. Zo kunnen ze gebruik maken van een tafeltennistafel, een sjoelbak, een dartbord en diverse gezelschapsspelen en puzzles. Tijdens een onverwachte regenachtige dag biedt de dvd-speler binnen uitkomst! Overigens is dat ook nu al erg fijn! Want na een dag van spelen en zwemmen zijn Arthur en Rianne vaak erg moe. Terwijl wij voor het eten zorgen, kijken zij dan heerlijk naar een filmpje.

Natuurlijk is het zwembad bij Casa dos Pais een grote attractie voor jong en oud. Maar ook erg leuk is de grote trampoline die op één van de benedenterrassen staat.

Wat is er in de omgeving te doen?

Pereiro ligt in een bosrijke en heuvelachtige omgeving. Het is een uitgangspunt voor mooie wandelingen. Je stapt de deur uit en je staat in het bos!
Als Rianne en Arthur wat groter zijn, willen we ze ook zeker meenemen om te wandelen. Rianne heeft het er nu al over dat ze dan bergschoenen aankrijgt, eten en drinken moet meenemen en een trui voor in de bergen! In ons eigen huis in Nederland hebben wij een foto boven de tafel hangen waarop wij aan het wandelen zijn in de bergen. Arthur wijst er vaak naar en dan leggen we hem uit dat we dat later ook gaan doen met zijn allen!

Wie eens ergens anders wil gaan zwemmen, kan naar Secarias rijden (iets voorbij Arganil). Daar stroomt de Alva. Vlakbij restaurant Sombrinas is een gelegenheid om daar het water in te gaan. Let op de 'moderne' duikplank! Opblaasbedden voor in de rivier zijn aanwezig in de accommodatie. Er is geen toezicht, dus dit is meer geschikt voor de wat oudere kinderen met zwemvaardigheid.

Op een half uurtje rijden, voorbij Gois, ligt het plaatsje Cabreira. Alleen de weg ernaartoe is al schitterend. Hier stroomt ook een riviertje waar je heerlijk kunt picknicken. Dit plekje is nog niet ontdekt door de massa.

In Arganil, de dichtstbijzijnde grotere plaats, vind je de LIDL en de Intermarché voor alle dagelijkse inkopen. Op donderdag is de markt, dit is altijd een belevenis. Verder vinden wij het altijd leuk om op een terrasje bij één van de bakkers in de hoofdstraat koffie te drinken! In de vitrine liggen allerlei heerlijke taartjes. Rianne en Arthur weten inmiddels ook wat lekker is en voor één euro per persoon genieten we van koffie met taart!

Ook zijn we het afgelopen jaar met hun een paar keer naar het speeltuintje in het centrum van Arganil geweest. Wij waren er een keer toen net het plaatselijk kinderdagverblijf werd uitgelaten! Het is of de tijd hier heeft stilgestaan. Tien kleine peutertjes met allemaal hetzelfde schortje voor, keurig in de rij. De twee leidsters allebei in dezelfde jurk, een jurk die Maria uit de beroemde film de Sound of Music niet had misstaan! Het zag er allemaal gedisciplineerd uit. Zij keken hun ogen uit toen Rianne vlak voor hun neus op haar buik van de glijbaan af kwam zetten!!! Wat zal dat worden nu Arthur dit jaar ook zelf de glijbaan op kan klimmen!

Uit eten

We zijn met de kinderen ook wel uit eten geweest en dat is goed te doen. De Portugezen eten tussen de middag warm en dus zijn de restaurants tussen 12 en 14 uur open.

Met Rianne zijn we de eerste keer bij het eerder genoemde restaurant Sobrinha geweest. Hier kun je heerlijke verse vis eten terwijl je aan de rivier zit. Ze was toen 15 maanden en zat in zo'n stoeltje dat je aan de tafel kunt klemmen. Standaard krijg je daar van het huis heerlijke vishapjes. Het scheelde niet veel of Rianne had ze allemaal opgegeten, zo lekker vond ze ze.

Dan zijn we ook nog een paar keer bij Restaurante "O Parque" bij de camping bij Sarzedo geweest (iets buiten Arganil). Hier hebben ze een buffet van voor- en nagerechten. Alles is vers gemaakt. Een buffet maakt natuurlijk toch wat hebberig en dus komt het wel voor dat we niet eens meer een hoofdgerecht bestellen, zo lekker zijn die voor- en nagerechten!

Zowel Rianne als Arthur hebben in Portugal olijven leren eten. Het begon als een grapje toen we Rianne de eerste keer dat ze met ons mee ging een olijf aanboden. Tot grote hilariteit trok ze één keer een vies gezicht, nam het stukje olijf uit haar mond, bekeek het en at het toen alsnog op. Vervolgens wees ze naar het schaaltje en zat ze keurig een olijf te ontpitten! Ook Arthur vindt olijven inmiddels erg lekker en kijkt ze als het ware van je bord!

Wij komen weer!

Inmiddels is onze komende vakantie weer geboekt. Dit keer gaan we voor drie weken in de zomer. Wij kijken er nu al naar uit. Natuurlijk is een vakantie met kleine kinderen een heel andere vakantie dan we vroeger gewend waren. Toen stonden onze vakanties in het teken van wandelen, veel doen en elke dag uit eten! Nu passen wij ons aan aan het ritme van de kinderen. Haasten is er niet meer bij en dit maakt dat we volledig tot rust komen. Het is voor ons dan ook altijd weer een grote omschakeling als we weer terug in Nederland zijn.

Benieuwd naar meer van onze ervaringen? Kom dan zelf naar Portugal en lees over onze belevenissen in het logboek dat in Casa dos Pais ligt!